Dispečing: 051/7470 204

60. výročie premávky MHD do Fintíc

Premávka pravidelnej autobusovej dopravy v Prešove začala 4. septembra 1949 na štyroch linkách. Linka 3 premávala z pôvodnej obce Šváby cez centrum mesta až na rázcestie Fintice v Nižnej Šebastovej. Z tohto rázcestia premávala zároveň aj linka 4, ktorá spájala oblasť Šebastovej s Haniskou. Postupom rokov sa sieť autobusových liniek rozširovala a upravovala. V roku 1955 už na fintické rázcestie premávala iba linka 4 z Hanisky.

V súvislosti so spustením trolejbusovej dopravy v počiatkoch 60. rokov 20. storočia bola úvaha, aby trolejbusová linka 1 slúžila ako nosná a k nej by boli zriadené autobusové linky, ktoré by zvážali ľudí z priľahlých oblastí, pričom na najbližšej trolejbusovej zastávke by bol zabezpečený prestup cestujúcich. Jednou z oblastí, ktoré sa takto mali dočkať pravidelnej obsluhy mestskou dopravou, bola aj oblasť Fintíc. S touto myšlienkou však nesúhlasili MNV v Prešove a ani národný podnik ČSAD, ktorý v tom čase zabezpečoval prímestskú dopravu.

Príchodu prvého autobusu „MAP-ky“ sa fintičania dočkali až 2. mája 1964, kedy bola do tejto obce zavedená pravidelná premávka MHD linkou 15. Zastávka Kúpele Išľa bola hranicou tzv. I. okruhu, čiže dnešného tarifného pásma. Od tejto zastávky až po konečnú sa cestujúci prepravovali za vyššie cestovné. V samotnej obci bolo zriadených 7 zastávok, ktorých poloha sa zásadne nemenila. Ako to však býva, menili sa niektoré názvy. V roku 1974 sa cestujúci mohli stretnúť so zastávkami Košiba, Gribľovec, Ihrisko, Červený most, Jednota, Ďurka a Fintice. V tomto roku sa už stretávame s číselným označením 21 a z Fintíc sa cestujúci prepravovali priamo do centra mesta, avšak so zachádzkou do priemyselnej oblasti Širpo.

Počiatok 80. rokov bol poznačený ropnou krízou, čo v praxi znamenalo, že sa na istú dobu realizoval prestupný variant – z Fintíc pricestovali cestujúci na autobuse, na dnešnej zastávke Vranovská však museli prestúpiť na trolejbus. Myšlienka zo 60. rokov sa teda zrealizovala po dvoch dekádach, tentokrát však nútene. V roku 1989 premávala linka 21 v 20-minútovom intervale počas špičky a 60-minútovom v čase sedla. Dĺžka trasy predstavovala 8,9 kilometra a autobus obslúžil 16 zastávok MHD.

V závere 20. storočia už fintická linka 21 premáva v stabilnej trase cez Vranovskú a Dukliansku ulicu až po zastávku Trojica. Neskôr došlo k jej zlúčeniu s linkou MHD do Malého Šariša, ale v roku 2020 sa od tohto riešenia upustilo a linka 21 sa vrátila do svojej pôvodnej podoby, v akej premávala väčšinu času.


Text: DPMP, a.s.
Foto a materiály: archív DPMP, a.s.; Erik Wittner; Tomáš Mihalik; Juraj Handzuš
26. 4. 2024