Dispečing: 051/7470 204

Aj Prešov má svoj trolejbusový „ľadoborec“

Zimné obdobie je pre mnohých z nás spojené s komplikáciami v doprave. Snehové záveje, poľadovica, neudržiavané cesty, či hmla, s tým všetkým sa naši vodiči stretávajú v tomto období na dennom poriadku. Dopravné podniky, ktoré prevádzkujú s elektrickú trakciu, však majú o starosť naviac. Tou starosťou je námraza, ktorá sa tvorí na trolejovom vedení.

Moderné trolejbusy sú vybavené množstvom elektroniky, ktorá potrebuje stále napájanie. Pri námraze dochádza k nadmernému opaľovaniu uhlíkových vložiek na zberačoch („paliciach“) trolejbusov a aj ku krátkodobým prerušeniam napájania, ktoré sú nežiaduce. Aby sa predišlo komplikáciám hroziacim najmä pri ranných výjazdoch, dopravné podniky mávajú k dispozícii upravené pracovné trolejbusy, ktoré vo večerných hodinách ošetrujú trolejové vedenie proti námraze špeciálnou kvapalinou.

Túto úlohu plní aj náš trolejbus Škoda 14 TrM s evidenčným číslom 123. Celý systém je nainštalovaný na streche trolejbusu. V nádržiach sa nachádza špeciálna kvapalina podobná nemrznúcej zmesi, ktorá je pomocou pumpy a hadičiek pripevnených na zberačoch trolejbusu aplikovaná na samotné trolejové vedenie. Na správnu aplikáciu kvapaliny vplýva množstvo okolností. Trolejbus nesmie prekročiť stanovenú rýchlosť, inak by nebola kvapalina nanesená rovnomerne. Dôležité sú tiež aj poveternostné podmienky, pretože nie pri každom mraze je potrebné ošetrenie trolejového vedenia. Zabúdať netreba ani na špeciálne upravené uhlíkové vložky, s ktorými sa lepšie nanáša kvapalina. Postrek trolejovej siete vykonávajú naši skúsení dielenskí pracovníci, ktorí si ľahko poradia s technikou jazdy na takomto trolejbuse. Počas približne trojhodinovej jazdy prejde trolejbus celú trolejbusovú sieť a ubehne cca 70 kilometrov, pričom nevynechá ani manipulačné stopy vo vozovni.

Postrek trolejového vedenia sa v Prešove realizuje od roku 2007 a za túto dobu sa v úlohe technologického trolejbusu vystriedalo už 5 vozidiel s evidenčnými číslami v poradí 79, 88, 78, 121 a 123.

 

Foto: Erik Wittner